Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Як часто ви відвідуєте супермаркети чи торговельні центри? Мабуть, ледь не щодня. Та чи замислювалися ви над тим, хто несе відповідальність за речі, залишені вами в камерах схову, і чи мають право охоронці здійснювати огляд та затримувати покупців? Відповіді на ці актуальні питання надав юрист Регіонального центру Олексій Рибалка в рубриці «Правовий лікбез» на телеканалі "ATV".
У багатьох супермаркетах адміністрація вимагає здавати свої особисті речі до камери схову. До контактного центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 800 213 103 часто звертаються громадяни з питаннями щодо законності даної вимоги.
«Якщо коротко, то жодним законодавчим актом не передбачено обов’язку здавати речі в супермаркеті на зберігання. Ви маєте право не робити цього, але за умови, що у вас з собою немає товарів, які продаються у даному магазині, а також за наявності умов для збереження особистих речей», – наголосив юрист.
Крім того, якщо ви вирішили здати речі у камеру схову, закривши її і забравши ключ, ви уклали з торговельним центром безоплатний публічний договір зберігання. Не дивлячись на можливі оголошення щодо того, що адміністрація не відповідає за збереження речей, вони несуть відповідальність за це відповідно до чинного законодавства, а у разі нестачі або пошкодження речей, саме супермаркет відшкодовує збитки.
Яку ж відповідальність може понести торговельний центр? Відповідно до Цивільного кодексу України, у разі втрати речей зберігач відшкодовує збитки у розмірі їхньої повної вартості, у разі пошкодження – у розмірі суми, на яку знизилася їхня вартість. Крім того, якщо внаслідок пошкодження речей їх уже не можна використовувати за призначенням, покупець має право відмовитися від них і вимагати відшкодування їхньої вартості.
Також до контактного центру звертаються з питаннями щодо охоронців супермаркетів – чи мають вони повноваження перевіряти вміст речей покупців і затримувати їх?
Отже, відповідно до Закону України «Про охоронну діяльність», персонал має право здійснити огляд речей лише за добровільною згодою покупця. Охоронці не мають права вас затримувати, єдине, що вони можуть зробити, – це викликати співробітників правоохоронних органів та попросити вас їх дочекатися. Фізичний вплив представники охоронних фірм можуть застосовувати лише у таких випадках як захист себе або іншої особи від нападу, що загрожує життю або здоров’ю, а затримана особа негайно передається правоохоронним органам.
Якщо ви все ж таки потрапили у ситуацію, коли адміністрація супермаркету тисне на вас, відмовляється випускати з приміщення, слід нагадати їм про порушення Закону України «Про захист прав споживачів», яким забороняється нечесна підприємницька практика та агресивна діяльність.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
За отриманням безоплатної правової допомоги звертайтеся до
місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги:
Конотопський місцевий центр –
41615, м. Конотоп, вул. Братів Лузанів, 43, тел. (05447) 6-23-47
Охтирський місцевий центр –
42700, м. Охтирка, вул. Перемоги, 13. тел. (05446) 4-22-23
Сумський місцевий центр –
40000, м. Суми, вул. Покровська 9/1. тел. (0542) 66-51-08; 066-771-32-61; 098-380-69-38.
Шосткинський місцевий центр –
41100, м. Шостка, вул. Горького, 4. тел. (05449) 7-30-94
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Окрім того, в Україні діє єдиний номер з надання безоплатної правової допомоги –
0-800-213-103 (Цілодобово, в межах України – безкоштовно)
Зателефонувавши за ним, Ви зможете дізнатися адреси та контакти центрів у всіх регіонах України та отримати консультацію фахівців.
Джерело: Регіональний центр з надання безоплатної вторинної допомоги у Сумській області, https://sumy.legalaid.gov.ua/ua/ya-mayu-pravo/informatsiine-vydannia-yustytsiia-vidkryta-dlia-liudei/vashi-prava-u-prymishchenni-torhovelnoho-tsentru-chy-supermarketu