flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Інформація про порядок і підстави звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав.

05 березня 2014, 10:43

Інформація про порядок і підстави звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав.

 

Через механізм виборів народ України реалізовує своє конституційне право щодо здійснення державної влади. Вибори є основним інструментом контролю народу України за діяльністю політичних та громадських інституцій, обраних громадян щодо реалізації запропонованих ними програм в органах державної влади та органах місцевого самоврядування. Найважливішим забезпеченням реалізації природного права громадян на будь-яких виборах є судовий захист цього права адміністративними судами.      

Постановою Верховної Ради України №757-VІІ від 22.02.2014 року, яка  опублікована у друкованому виданні "Голос України" від 23.02.2014 року №34,   на 25 травня 2014 року призначені позачергові вибори Президента України. Виборчий процес щодо підготовки та проведення позачергових виборів Президента України розпочався 25 лютого 2014 року.

Відповідно до частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства (далі КАС) України спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Частина 6 статті 96 Закону України "Про вибори  Президента України" передбачає, що суди організують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд скарг у строки та в спосіб, встановлені цим Законом.

Відповідно до частини 7 статті 11 Закону України "Про вибори  Президента України" виборчий процес завершується офіційним оприлюдненням Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента України або офіційною публікацією подання Центральної виборчої комісії до Верховної Ради України щодо призначення повторних виборів Президента України.

З метою належної роботи суду під час виборчого процесу в Конотопському міськрайонному суді Сумської області складено графік чергування суддів та працівників апарату суду, який розміщений на офіційному веб-сайті суду та на інформаційних стендах в приміщенні суду.

Статті 172-174 КАС України передбачають, що до компетенції Конотопського міськрайонного суду Сумської області, як адміністративного суду в спорах щодо виборчого процесу, віднесений наступний перелік справ:

І. Про уточнення списків виборців. Позовну заяву про уточнення списку виборців може бути подано не пізніше як за два дні до дня голосування (ч. 3 ст. 173 КАС України). Позовні заяви зазначеної категорії подаються до адміністративного суду без сплати судового збору (ч. 3 ст. 173 КАС України).

ІІ. Щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій. Ці позовні заяви мають наступні строки звернення до суду:

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч. 6 ст. 172 КАС України).

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування (ч. 7 ст 172 КАС України).

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч. 8 ст.172 КАС України).

Відповідно до частини 9 статті 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.

ІІІ. Щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори.  Позовні заяви щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори можуть бути подані: у п'ятиденний строк з дня вчинення дії або допущення бездіяльності, а щодо дій чи бездіяльності, які мали місце до дня голосування - у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування (ч. 4 ст. 174 КАС України).

Позовна заява (скарга) подається до суду в письмовій формі і повинна відповідати вимогам статті 106 КАС України та статті 95 Закону України "Про вибори  Президента України".

Відповідно до частини 5 статті 177 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду справ, в спорах щодо виборчого процесу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Крім того, слід звернути увагу, що відповідно до статей 19, 20 Закону України "Про Державний реєстр виборців":

- особа, яка набула права голосу, або особа, яка має право голосу, однак виявила, що вона не включена до Реєстру, може за власною ініціативою звернутися до органу ведення Реєстру за місцем свого проживання на території України щодо свого включення до Реєстру.

- кожен виборець у разі зміни його персональних даних може особисто звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі.

 

Голова Конотопського міськрайонного суду                                                                            П.С. Калантаєнко